6 april - De NAVO Heeft in de strijd tegen het Coronavirus het Rapid Air Mobility (RAM) initiatief geactiveerd, dat in oktober 2019 operationeel is geworden. RAM is een vorm van samenwerking tussen de NAVO en de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol, die bedoeld was om militaire versterkingen voor de oostflank van de NAVO sneller aan te kunnen voeren.
RAM werd voor het eerst geactiveerd op 3 april, een dag na de vergadering van NAVO-ministers van buitenlandse zaken. Het proces geeft prioriteit aan militair verkeer (call sign: OAN) en versnelt diplomatieke procedures. Coördinatie vindt plaats via het Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Center (EADRCC) van de NAVO.
In maart hadden Tsjechië en Slowakije al gebruik gemaakt van de NATO Strategic Airlift International Solution (SALIS) om medische uitrusting per Antonov An-124-100 transportvliegtuig uit China te laten komen. SALIS maakt het mogelijk om op korte termijn transport van militair materieel te regelen voor NAVO- en EU-operaties. Daarnaast hebben twee C-17 transportvliegtuigen van de Strategic Airlift Capability (SAC), een vliegtuigpool van de NAVO, medische voorraden van Zuid-Korea naar Roemenië gevlogen.
Bronnen: Aviation Week (Tony Osborne), Jane's Defence Weekly (Gareth Jennings)
ZIE OOK: Ian Davis, Joe Malmkvist, NATO’s COVID-19 objectives: Improving aid assistance, continuing core security tasks and winning the propaganda war. NATO Watch Briefing Paper No. 72, 14 april 2020.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten