22 juni - De Duitse mijnenjager Fulda en het bevoorradingsschip Mosel zijn op 18 juni het Suezkanaal gepasseerd en de Rode Zee binnengegaan. Ze werden begeleid door het Britse doklandinggschip Lyme Bay, dat in principe bedoeld is voor logistieke ondersteuning van een operatie. Dit laatste schip heeft ook de beschikking over 30 mm kanonnen en nabijverdediging door het Phalanxsysteem.
De Duitse schepen met 140 militairen zullen in het multinationale verband van de EU-operatie ASPIDES door de Rode Zee gaan en komen dan in vijf tot zeven dagen aan in Djibouti alwaar zal worden afgewacht en voorraden ingenomen. Het is nog onduidelijk of het tot een inzet in de straat van Hormoez komt, een voorwaarde daarvoor is een blijvende solide wapenstilstand en ook moeten de kuststaten Iran en Oman instemmen.
De Nederlandse mijnenjager Willemstad is in de oostelijke Middellandse Zee achtergebleven, maar blijft nog wel beschikbaar voor de Perzische Golf. Inmiddels heeft ook het luchtverdedigingsfregat De Ruyter dat op een trip naar Zuidoost Azië was rechtsomkeert gemaakt en beweegt zich nu in de richting van de Perzische Golf.
Bronnen: Sicherheit und Verteidigung (Paul Grupp), NU.nl (Wessel Vis), Wikipedia