17 december - De voortdurende blokkades van de Amerikaanse transporten uit Afghanistan naar Pakistan vestigen de aandacht op een alternatieve exitroute via de Salangtunnel, die op 3500 meter hoogte een uitweg voor de NAVO-troepen biedt via de buurlanden Oezbekistan en Tadzjikistan. Het geniekorps van de Amerikaanse landmacht is al sinds de zomer bezig de verwaarloosde tunnel op te lappen: het licht wordt gerepareerd, de ventilatie verbeterd en de gaten in het wegdek gevuld met asfalt. De tunnel is destijds door de Russen ontworpen voor 2000 voertuigen per dag, maar wordt nu gebruikt door 12.000 voertuigen per 24 uur. Een nieuwe tunnel is hard nodig, maar niemand wil de 1 miljard dollar betalen die dat kost.
De tunnel is een cruciaal onderdeel van het Noordelijke Distributie Netwerk (NDN), een gekompliceerd netwerk van transitroutes door Rusland en Centraal-Azië dat in 2009 tot stand kwam. Sommige goederen worden 4500 km ver getransporteerd naar de haven van Riga. Het vervoer is trager en duurder dan de routes door Pakistan. Van deze is de weg via Torkham sinds 3 december door de Amerikanen zelf afgesloten. De weg verder naar het zuiden via Chaman en Spin Boldak door Kandahar en de onrustige Pakistaanse provincie Baloechistan is nog open.
Bronnen: NBC News (Aarne Heikila, Wajahat S. Khan, Henry Austin), The Telegraph (Rob Crilly)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten