21 oktober - Er is ruzie ontstaan tussen de Italiaanse krijgsmachtdelen over wie het eerst de beschikking krijgt over de F-35B (Joint Strike Fighter), de STOL-versie met een verkorte start- en landingsbaan. De marine heeft deze nodig om de verouderde AV-8 Harriers op hun vliegdekschip Cafour te vervangen (tot 2025 kunnen ze met kunst- en vliegwerk mee, zonder de Link-11 voor uitwisseling van data binnen de NAVO). De luchtmacht wil ze voor overzeese militaire interventies beschikbaar hebben, waar het vliegtuig vanaf kortere startbanen kan vliegen.Tot nu toe zijn de eerste twee F-35Bs naar de marine gegaan en de derde naar de luchtmacht, die daarnaast 60 standaard F-35As moet krijgen. Het gaat nu om het vierde vliegtuig, de marine heeft er drie nodig om operaties vanaf de Cavour uit te kunnen voeren. De huidige twee zijn nu in de VS voor training tot eind 2021.
Daarnaast is ook de vliegbasis voor de F-35s nog punt van diskussie. Het heeft logistieke voordelen om alle F-35Bs op één basis te plaatsen. Dat kan dan ofwel de marinebasis bij Grottaglie worden ofwel vliegbasis Amendola van de luchtmacht. Beide bases liggen in Puglia in het zuiden van het land. De luchtmacht heeft in juli al een keer met zijn F-35B naar het eilandje Pantelleria gevlogen om de kapaciteit voor een expeditionaire operatie te testen.
Bron: Defense News (Tom Kington)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten