24 oktober - De regeringen van de Baltische landen en Polen hebben overeenstemming bereikt om te beginnen met de aanleg van Rail Baltica, een spoorweg die Tallinn in Estland moet verbinden met Warschau via Riga (Letland) en Kaunas (Litouwen). De bouw moet in 2020 beginnen en voltooid zijn in 2030. De Europese Commissie heeft er tot 2020 442,2 miljoen euro voor uitgetrokken. De spoorlijn heeft zowel commerciële als militaire betekenis. Een doorsnee trein kan tot 120 pantservoertuigen (tanks, pantserwagens en andere) meenemen. Een schip kan meer vervoeren, maar gaat langzamer. De lijn stelt de NAVO in staat om sneller versterkingen aan te voeren vanuit Duitsland en Polen naar de Baltische regio. Momenteel moet dit gebeuren per schip (een relatief gekompliceerde logistieke operatie) of per vliegtuig (duur).
Rail Baltica zal de Europese spoorbreedte van 1435 mm gebruiken in plaats van de Russische 1520 mm die in de Baltische landen nog steeds in zwang is.
Bron: Eurasia Daily Monitor (Olevs Nikers - Jamestown Foundation)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten