maandag 9 februari 2015

NAVO nu al oorlogsmoe in strijd tegen Rusland?

5 februari - Op een bijeenkomst is Brussel hebben de NAVO-ministers van defensie weer een stap gezet in de opbouw van hun snelle reaktiemacht. De speerpunt daarvan moet 5000 militairen tellen (een stevige brigade), waarvan een aantal binnen 2 dagen moet kunnen uitrukken en de rest in een week. Het commando gaat rouleren, Spanje zal volgend jaar als eerste deze Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) gaan leiden, gevolgd door Engeland in 2017 en daarna Italië, Frankrijk en Polen. De VS bieden ondersteuning in de vorm van verkenningsmiddelen, inlichtingen, logistiek en luchttransport. Troepenverplaatsing naar Noord-Europa zal worden geleid door een regionaal hoofdkwartier in Szczecin en naar Zuidoost-Europa door een nieuw hoofdkwartier in Roemenië, waarvan de plaats nog moet worden vastgesteld.
Er zijn enige relativerende geluiden. Michael Clarke van het Britse Royal United Service Institute zegt: "De speerpunt is een vast onderdeel van het NAVO-infrastruktuurplan. We voegen geen nieuwe onderdelen toe of geven er meer geld aan uit, maar we gaan nu al bestaande onderdelen bestemmen om paraat te zijn voor Oost-Europa in plaats van voor andere delen van de wereld zoals Belize."
En Ian Traynor, de Europa-redakteur van de Guardian konstateert zelfs nu al oorlogsmoeheid bij de NAVO in de strijd tegen Rusland over de Oekraïne. Zes maanden geleden werd het idee van een snelle flitsmacht voor Oost-Europa met veel fanfare afgekondigd tijdens de NAVO-top in Wales. Maar sindsdien verzandde het plan in eindeloos gekibbel over wie wat waar zou doen en wie er zou betalen. ("The costs will lie where they fall", zeg een hoge NAVO-woordvoerder nu). De zes commandoposten in Oost-Europa werden in omvang teruggebracht van aanvankelijk 100 naar 40 militairen, waarvan de helft uit het gastland. De versterkte brigade zal waarschijnlijk niet voor 2017 volledig paraat zijn, terwijl de ontwikkelingen in Oost-Europa razendsnel gaan. En het Duitse spoorwegnet is niet meer geschikt voor snel grootscheeps transport van zwaar materieel naar de Russische grens.
Bronnen: The Wall Street Journal (Naftali Bendavid), Newsweek (Damien Sharkov), The Guardian (Ian Traynor)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten