6 december - Gisteren is voor de tweede keer in een maand een vliegtuig van het Russische vliegdekschip Admiral Kuznetsov in zee gestort voor de Syrische kust. Een Su-33 Flanker die terugkeerde van een gevechtsvlucht plonsde in zee toen een stopkabel op het vliegdekschip, die het toestel moest afremmen, knapte. De piloot werd gered door een reddingsteam (search-and-rescue). Vorige maand crashte een MiG-29K gevechtsvliegtuig kort na de start tijdens een noodlanding op het vliegdekschip. Ook in dit geval werd de piloot gered.
In tegenstelling tot de veel modernere vliegdekschepen van de VS heeft de Kuznetsov geen katapultsysteem voor de start en moet vanaf een speciaal startdek (een ramp) vertrekken. Dit andere systeem heeft tot gevolg dat de vliegtuigen van de Kuznetsov veel minder brandstof en bommenlading kunnen meenemen.
* Dat zal ook de belangrijkste reden zijn waarom een deel van de vliegtuigen van de Kuznetsov vanaf land wordt ingezet voor bombardementsvluchten. De Kuznetsov is beter geschikt voor een rol in de luchtverdediging van de vloot (luchtgevechten) dan voor luchtaanvallen of luchtsteun op land.
Bron: The Washington Post (David Filipov, Andrew Roth)
UPDATE: 11 december - Offiziere.ch brengt een analyse van het optreden van de Kuznetsov. De tendens is dat het hier meer om een symbolische machtsprojektie gaat dan om een militair voordeel. Het tijdelijke stationeren van Russische bommenwerpers in Iran had huns inziens een veel grotere betekenis.
* Het lanceren van kruisraketten tegen ISIS vanuit de Kaspische en Middellandse Zee wordt ook als symbolisch machtsvertoon betiteld. Ik zou zeggen dat het ook een signaal was aan Turkije dat Rusland ook opties heeft voor het geval de Bosporus zou worden afgesloten, hoewel dit de Russische marine-operaties zeker ernstig zlou belemmeren.
Bron: Offiziere.ch (Engelstalig)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten