25 maart - Volgens een rapport dat is opgesteld door kapitein Henry Hendrix voor het Center for a New American Security (een denktank uit de omgeving van de huidige Amerikaanse regering) is het de vraag of de VS zijn vloot van vliegdekschepen nog op volle sterkte moet houden, vooral in het licht van beperking van de groei van de militaire uitgaven en toenemende kwetsbaarheid. Momenteel moet het Pentagon elf vliegdekschepen beschikbaar houden. Daarvan zijn er nu tien operationeel, sinds de USS Enterprise met pensioen is gegaan. Er zijn plannen voor vervanging in 2017 door de USS Gerald Ford, de eerste van een nieuwe klasse. Die moet echter 13,6 miljard dollar gaan kosten, het dubbele van de laatst gebouwde carrier. Daar komt nog 4,7 miljard dollar bij voor onderzoek en ontwikkeling van de nieuwe klasse.
Het kost rond 6,5 miljoen dollar per dag om een vliegdekschip-eskader operationeel te houden. zo'n groep bestaat naast de carrier uit vijf andere oorlogsschepen, een aanvalsonderzeeër, een vliegende groep van 80 gevechtsvliegtuigen en helikopters en een bemanning van 6700 koppen.
Hendrix heeft ook een interessante berekening gemaakt. Elk F-18 gevechtsvliegtuig van de vloot vliegdekschepen heeft in tien jaar oorlog 16 bommen afgeworpen. Dat komt neer op 7,5 miljoen dollar voor elke bom, als je de kosten van de vliegtuigen meerekent. Dat kun je dan vergelijken met de kosten van het afvuren van een Tomahawk kruisraket van 2 miljoen dollar per stuk. En vijf destroyers uitgerust met Tomahawks kosten 10 miljard dollar om te bouwen en 1,8 miljoen dolar per dag aan operationele kosten.
Een ander aspekt is dat de VS-marine tamelijk bang is voor een Chinese raket, de DF-21D. Deze heeft de reputatie een vliegdekschip uit te kunnen schakelen.
Bron: AFP (Mathieu Rabechault)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten