31 jan. 2013 - Pakistan draagt de direktie van de strategische haven Gwadar bij de grens van Pakistan met Iran over aan het Chinese bedrijf China Overseas Port Holdings. Tot nu toe werd het beheer gevoerd door de Port of Singapore Authority. Die had nog in 2007 een kontrakt met een looptijd van 40 jaar hiervoor binnengehaald. De haven is echter niet bepaald een ekonomisch sukses. Volgens de New York Times is het laatste schip er in november afgelopen jaar voor de kade verschenen. Dit heeft deels te maken met de algemene ekonomische krisis, maar ook heeft Pakistan tot nu toe de infrastruktuur niet aangelegd (wegen, spoorwegen, magazijnen) die de haven nodig heeft.
China had sowieso al 75% van de bouwkosten voor de haven betaald. Gwadar - niet al te ver van de Straat van Hormoez - wordt in het Westen van grote strategische betekenis voor China geacht, de Chinese marine zou daar dan ook een rol gaan spelen. Tot nu toe is het echter gewoon een civiele haven. Gwadar en de aan te leggen pijplijn van Iran naar Pakistan zouden de afhankelijkheid van Pakistan van de VS doen afnemen.
Bron; The New York Times (Declan Walsh)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten