De Franse ambassadeur bij de NAVO zegt in een brief dat een geheime rapportage van de NAVO over de affaire "de feiten niet vaststelt".
Frankrijk stelt vier eisen aan een eventuele terugkeer in de operatie:
- de bondgenoten moeten hun steun aan het wapenembargo herbevestigen;
- het gebruik van NAVO-identificaties (call signs) moet verboden worden als schepen nationale operaties uitvoeren;
- de coördinatie tussen Sea Guardian en de vergelijkbare EU-operatie IRINI moet worden verbeterd;
- er moet een mechanisme komen voor het omgaan met konflikten en het vermijden van incidenten tussen bondgenoten.
Turkije wordt beschuldigd van het breken van het embargo ten gunste van zijn bondgenoten in de Libische burgeroorlog (de regering in Tripoli) en het gebruik van call signs van de NAVO bij het eskorteren van schepen die wapens naar Libië vervoeren.
Op 10 juni wilde het Franse fregat Le Courbet, varend onder NAVO-commando een schip kontroleren dat op weg was naar Libië en werd daarbij gehinderd door drie Turkse marineschepen. De Turkse schepen richtten drie keer voor korte tijd hun gevechtsradars op het Franse schip, een procedure die vooraf gaat aan het afvuren van wapens. Het Turkse marinepersoneel had gevechtsposities ingenomen.
Turkije bestrijdt deze versie van de gebeurtenissen.
Op 17 en 18 juni probeerde Frankrijk tijdens een NAVO-ministerraad steun te krijgen voor de kritiek op Turkije. Maar slechts acht van de dertig leden [waaronder Duitsland, Italië en Spanje] spraken die steun uit. Daarbij waren niet de VS en Engeland.
Bron: Politico (Rym Momtaz)
AANVULLING: Aan Turkse kant zou het onder meer zijn gegaan om het fregat Oruçreis (F-245).
UPDATE: 7 juli - Frankrijk heeft zijn schepen inmiddels aangeboden aan de Europese operatie Irini, die het embargo ook moet handhaven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten