10 februari - Asia Times bekijkt voor- en nadelen van de mogelijke noordelijke alternatieve routes voor de Straat van Malakka. Meer dan de helft van de Chinese olie-import moet vanuit het Midden-Oosten door deze nauwe zeestraat (2,7 km op het smalste punt), voor Japan is het 90% en voor Zuid-Korea 80%. Een vijandelijke marine (lees: de VS) zou de straat af kunnen sluiten en daarmee de economie van deze landen verlammen. Hiermee is de zee-engte het tweede knelpunt voor de wereldoliehandel na de Straat van Hormoez in de Golf.
Het is een van de redenen waarom China militaire bases in de Zuid-Chinese Zee bouwt en onderzeeërs de Indische Oceaan instuurt.
Het smeltende ijs rond de Noordpool maakt de komende tien, vijftien jaar de Noordelijke Zeeroute van Rusland en de Noordwestelijke Passage lang Noord-Amerika tot een korter en ook nog goedkoper alternatief om olie van Rusland, Noorwegen, Groenland en Canada naar Azië te verschepen. Een nieuw knelpunt zou kunnen ontstaan in de Beringstraat tussen Alaska en Rusland. Maar dat zou leiden tot een konfrontatie met Rusland.
Critici wijzen op de veel grotere risico's voor vervuiling op de Arctische route door ongelukken met supertankers en ook door de exploratie van de olievoorraden in de noordelijke wateren.
Bron: Asia Times (Doug Tsuruoka)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten