31 augustus - Davids Cenciotti bericht bij Vice dat vliegtuigen waarvan de Amerikaanse special forces gebruik maken af en toe hun Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B) laten aanstaan. Dit is een systeem voor de luchtverkeersleiding, waarbij vliegtuigen met behulp van zogenaamde transponders radiosignalen uitzenden, zodat verkeersleiders op de grond hun exakte lokatie kunnen bepalen. Het systeem wordt in de burgerluchtvaart veel gebruikt en zal op de duur alle grondradars gaan vervangen. Maar ook militaire vliegtuigen hebben het en hoewel het systeem tijdens operaties moet worden uitgeschakeld blijkt dit in de voorbereidende fase en bij ondersteunende aktiviteiten niet altijd het geval. Er zijn een aantal publieke websites (Flightradar24.com wordt als voorbeeld genoemd) die dit soort data verzamelen.
Cenciotti noemt twee voorbeelden. Zo vertrok op 25 augustus een C-146A Wolfhound van het Air Force Special Operations Command (AFSOC) uit Tunis in zuidwestelijke richting op weg naar de Algerijnse grens. Dit toestel wordt gebruikt voor infiltratie en exfiltratie van special forces via primitieve airstrips over de hele wereld. Een dag later vertrok een Beechcraft King Air 350ER, de civiele versie van het spionagevliegtuig MC-12W van de Amerikaanse luchtmacht vanaf het Italiaanse eiland Pantelleria voor de Tunesische kust. Dergelijke vliegtuigen moeten doelinformatie voor special forces verzamelen.
De reden waarom de transponders niet worden afgezet wordt in het artikel niet helemaal duidelijk. Is het slordigheid, heeft het in de beginfase voor de militaire gevechtsleiding bepaalde gemaksvoordelen of zijn er overwegingen van verkeersveiligheid?
Bron: Vice News (David Cenciotti)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten