25 januari - De Wall Street Journal bericht dat het VS-leger afgelopen jaar gebruik zijn gaan maken van meer westelijk gelegen bases en havens in Saoedi-Arabië. De bevelhebber van Central Command, generaal McKenzie, legde uit dat er momenteel onderhandelingen gaande zijn over het gebruik van de haven Yanbu aan de Rode Zee, twee vliegbases en een aantal niet nader aangeduide lokaties in het geval van een oorlog met Iran. Tot nu toe vinden de militaire activiteiten van de VS eerder plaats aan de oostkust, langs de Perzische Golf, in een aantal Golfstaten zoals Qatar, Koeweit en de Verenigde Emiraten. Deze bases zijn echter in toenemende mate onder het bereik van Iraanse geleide wapens komen te liggen. Meer achterwaarts gelegen posities zijn veiliger voor een eventuele opmars van troepen en materieel en bases voor de US Air Force.
Bronnen: Defense One (Katie Bo Williams), The Week (Tim O'Donnell)
AANVULLING: 26 januari - Volgens de Times of Israel gaat het behalve om Yanbu om vliegbases bij Tabuk (basis King Faisal) en Taif (basis King Fahd) langs de Rode Zee. Yanbu is een belangrijke oliehaven (terminal voor pijpleidingen) en het verladen en transporteren van goederen naar het binnenland is daar al getest door het VS-leger. Deze lokaties geven de VS ook meer militaire mogelijkheden rond de Rode Zee zelf. Een militaire woordvoerder van de VS-marine zegt dat het onderzoek naar de lokaties aan de westkust al meer dan een jaar loopt en begonnen is na de aanval met drones en raketten op Saoedische olie-installaties in september 2019. De Times zegt dat de nieuwe VS-lokaties deel uit maken van het logistieke zogenaamde Western Sustainment Network, waarover McKenzie eerder in het Congres heeft gesproken. Er hoeven niet permanent VS-troepen gestationeerd te worden. Ook met Oman bestaan afspraken over dit soort medegebruik.
Bron: The Times of Israel (Jon Gambrell)
AANVULLING 2: In Yanbu gaat het om twee lokaties, de handelshaven (voor overslag) en de industriehaven King Fahad (die werkt voor in die haven gevestigde industriële bedrijven). Het Western Sustainment Network wordt door McKenzie omschreven als "een logistiek systeem dat zich uitstrekt van de Rode Zee en de havens aan de Middellandse Zee tot de Perzische Golf, bedoeld om het effekt van het sluiten van knelpunten zoals Bab al-Mandeb [de toegang tot de Rode Zee] en de Straat van Hormoez te omzeilen." Zo is bijvoorbeeld munitie verscheept van de Rode Zee naar Koeweit en is de haven Duqm in Oman ontwikkeld.
Bron: Jane's Defence Weekly (Jeremy Binnie)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten