22 april - Ook ProRail bereidt zich voor op de oorlog. De NAVO wil 100 brigades (500.000 militairen) zo snel mogelijk in positie kunnen brengen aan de oostflank in geval van crisis, daarvan moeten 100.000 binnen de eerste tien dagen ter plekke zijn. Het tweede echelon versterkingen komt in de eerste maand en het derde als hoofdmacht binnen zes maanden.
De haven van Rotterdam en zijn spoorverbindingen spelen daarbij een cruciale rol. De Telegraaf wijdt een artikel er aan. ProRail werkt versneld aan het havenspoor en begint dit jaar met 51 wissels, tien overwegen, 16 km spoor, tien km tunnel en 23 km bekabeling. Daarnaast wordt op vijf plaatsen waar materieel overheen moet op weg naar Duitsland gewerkt aan het tracé: wacht - en opstelsporen in Rotterdam-Noord, Lage Zwaluwe, Waalhaven-Zuid, Onnen (Groningen) en Roosendaal.
Volgens de Britse Telegraph is er ook een tekort aan platte goederenwagons in Europa voor al het transport van pantservoertuigen. Deutsche Bahn heeft alleen genoeg kapaciteit om twee pantserbrigades (bestaan normaal gesproken uit 85 tanks en honderden pantserwagens) naar Oost-Europa. Berlijn heeft onlangs een overeenkomst met Warschau en Den Haag gesloten om een nieuwe militaire korridor te ontwikkelen voor het transport van Noordzeehavens (Rotterdam en Vlissingen) naar het oosten.
Bronnen: De Telegraaf (Koen Nederhof, Silvan Schoonhoven), The Telegraph ((Joe Barnes)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten