5 maart - Bloomberg werpt licht op de rol van spoorwegen bij de militaire opmars. Het Russische leger vervoert heel veel per spoor. Ze leggen ook tijdelijke pijplijnen aan om brandstof en water naar het front te brengen. Maar nu gaat in Oekraïne alles over de weg en heeft het landleger gebrek aan transportcapaciteit.
In tegenstelling tot West-Europa gebruikt Oekraïne dezelfde spoorbreedte al Rusland. Maar om het Oekraïense netwerk te kunnen gebruiken moet je de steden kontroleren die de knooppunten daarvoor vormen, met name sleutelpunten zoals Kharkiv, Sumy en Chernihiv in het noorden en Kherson, Mykolaiv and Zaporizhzhia in het zuiden. Ook pijplijnen kunnen niet worden gebruikt als je het gebied niet beheerst waarover ze moeten lopen. Anders moet je tankwagens gebruiken die kwetsbaar en schaars zijn. Het Russische leger heeft minder logistieke bataljons in een brigade of divisie dan NAVO-legers. De zaak wordt verder bemoeilijkt door modderige wegen.
Als het Russische leger in staat zou zijn de spoorwegknooppunten in handen te krijgen zou een aantal van hun problemen kunnen worden opgelost.
Bron: Bloomberg (Marc Champion)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten